Dag 3 New York, 7 augustus 2014 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Els Vanhove - WaarBenJij.nu Dag 3 New York, 7 augustus 2014 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Els Vanhove - WaarBenJij.nu

Dag 3 New York, 7 augustus 2014

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

08 Augustus 2014 | Verenigde Staten, New York

Vandaag haddeen we weer een heel programma af te werken. We hebben eerst heerlijk ontbeten en zijn daarna met de metro naar het Empire State Building gegaan. Van de ene rij liep je naar de andere rij, we kunnen geen rij meer zien, maar het was het wachten meer dan waard. Wat een uitzicht, oordeel zelf maar en kijk naar de foto's. Daar hoef ik niets meer aan toe te voegen.

Na de lunch zijn we vervolgens met de metro naar het 9-11 Memorial gegaan. Vroeger was er nog een tour beschikbaar, nu kun je bij het Memorial naar binnen en/of naar het museum. Wij kozen voor het Memorial en hier staan alle gebeurtenissen op tijdstip uitgestald. Hier konden we fragmenten lezen, beluisteren en zien. Persoonlijke boodschappen van vlak voordat de vliegtuigen zijn neer gestort staan op zuilen afgedrukt. Posters van de mensen die vermist zijn hangen aan de muur.
Het was heel bizar om daar rond te lopen en een stuk geschiedenis te bekijken waar je zelf getuige van bent geweest. De meeste geschiedenis kennen we alleen maar uit de boeken maar dit hebben wij heel bewust meegemaakt. Ongelooflijk indrukwekkend en ik heb binnen in het Memorial niet veel foto's gemaakt. Dat leek mij niet gepast.
Twee foto's heb ik gemaakt, één van een stuk staal van Tower 1 en één van een deel van de foto's van de overledenen. Dat is een enorme muur waar de nabestaanden foto's ter beschikking hebben gesteld.

Beneden in het Memorial konden we de plannen voor het nieuwe WTC zien. Het eerste gebouw staat al maar is nog niet af en de andere 3 zijn nog in aanbouw.
Hierna zijn we naar buiten gegaan naar de plekken waar de Towers hebben gestaan. Twee grote fonteinen met daar omheen een stenen muur met daarin de namen van de overleden gegraveerd. Bij sommige lag een roos, dat betekende dat ze vandaag jarig zouden zijn. We zijn ook nog even langs de enige boom gegaan die is blijven staan na de inslag.
Al met al kwamen we daar allemaal toch erg van onder de indruk vandaan, gelukkig op een goede manier.

Dan was het toch weer even tijd voor weer wat actie dus we zijn lopend naar de Watertaxi van New York gegaan. We hebben heerlijk boven op het dek gezeten waar we even konden uitwaaien en wat meer van New York konden zien vanaf het water. Heel belangrijk, we hoefden even niet te lopen!!
Vanaf de taxi zijn we naar het café van Ruud gegaan, Eataly om daar een broodje Ribeye te eten. Nou dat hebben we gevonden helaas voor ons was het al tegen zessen en dan maken ze geen broodjes meer. Dan maar een restaurant gezocht wat dichter bij het hotel en hebben we daar een heerlijke steak gegeten.

Het was vandaag weer een fantastische dag, met zeer veel indrukken en wat hebben we weer genoten!!

• 08 Augustus 2014 - 08:09

Angelina:

Heel indrukwekkend zeker om op die plek te staan.....wat je zegt n stukje geschiedenis wat we echt hebben meegemaakt. Mooie foto's. X

• 08 Augustus 2014 - 09:36

Marga:

Goed verwoord zus! Dat verhaal van die boom vond ik ook heel opvallend.
    Ik vond het een heel indrukwekkende plaats xx

• 08 Augustus 2014 - 17:58

Ginny:

Ik ben het eens met mijn zusje, goed verwoord! Bizar om daar te staan terwijl de beelden van toen nog op je netvlies staan. Iedereen weet nog waar hij/zij was toen de eerste nieuwsberichten naar buiten kwamen.
    Afijn, jullie hebben het in ieder geval geweldig. Geniet van de stadiontour en de tijd die jullie nog rest in de Big Apple. Liefs xx