Dag 3, 18 augustus 2018 Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Els Vanhove - WaarBenJij.nu Dag 3, 18 augustus 2018 Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Els Vanhove - WaarBenJij.nu

Dag 3, 18 augustus 2018 Bogor

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

18 Augustus 2018 | Indonesië, Bogor

Vanmorgen zijn we vroeg op gestaan zodat we om 7.00 uur aan het ontbijt zaten.

Om 8.00 uur zijn we vertrokken naar Bogor waar we een bezoek aan de botanische tuin zouden brengen. Bogor ligt niet zo heel ver van Jakarta vandaan, maar ook hier is het verschil met het Westen enorm.

Het reisbureau wat deze reis voor ons heeft geregeld had ons ook verteld dat we de westerse mentaliteit los moesten laten. En Ginny en Arno, ook jullie hadden het gezegd maar dat viel deze dagen toch niet erg mee voor ons allen.

We hebben nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien die op straat leven, die niets of weinig hebben en dan ook nog eens geen ongelukkige indruk maken. Ik heb in deze twee dagen papa, maar ook oom Joop, oom Ton en oom Janus veelvuldig voorbij zien komen.  En oma ook trouwens hoewel ik haar niet met een hoofddoek ken. Ze lijken allemaal op elkaar, niet allen qua uiterlijk maar juist in hun manier van lopen, het op hun hurken zitten, heel herkenbaar allemaal. En als ik naar deze mensen kijk vraag ik me toch regelmatig even af of papa en zijn familie ook dit leven geleid zouden hebben als ze niet naar Nederland waren vertrokken.

Maar goed, de botanische tuin. Een bijzonder fenomeen om dat midden in een drukke stad aan te treffen. De zon scheen weer volop en het vreemde was eigenlijk dat je hier ook met de auto doorheen mocht.  Prachtig mooi allemaal, veel te zien. Mooie bomen enorm hoog, de orchideeën tuin bezocht. Mam, je zou ervan hebben genoten.

In de botanische tuin staat ook het paleis van de president. Normaal gesproken gebruiken de presidenten dit als hun vakantieverblijf, maar de huidige president (vanaf 2014) Joko Widodo, heeft dit als zijn vaste woonverblijf genomen.

Nadat we een tijdje hadden rondgelopen, zagen we een golfkarretje heel langzaam aan komen rijden. Aan beide kanten liepen mannen in trainingspak en de mensen gingen allemaal keurig aan de kant staan. We zagen wel dat heel veel mensen met deze mijnheer op de foto wilden, dat ging overigens zeer gedisciplineerd. Ik als nieuwsgierige Hollander natuurlijk ook aan de kant. En de man in het karretje met zijn zoontje van misschien 2 was niemand minder dan de president van Indonesie. Heel bijzonder om te zien dat die daar zelf achter het stuur van een golfkarretje zit en geduldig met iedereen op de foto gaat. Dat ging mij wat ver maar uiteraard heb ik hem wel op de foto gezet.

Na de tuinen zijn we gaan lunchen bij Gili Gili in Bogor. Heerlijk rijst met saté, 1 portie van 10 stokjes. Het eten was weer voortreffelijk en de rekening was een lachertje. Dus wij gaan heel wat lachen deze vakantie.

Hierna zijn we naar ons hotel vertrokken waar we heerlijk nog 2 uurtjes aan het zwembad hebben gelegen. Om ons vervolgens op te maken voor weer een heerlijke maaltijd.

Morgen vertrekken we naar Bandung, een bijzondere stad waar papa is opgegroeid. Ik ben benieuwd.